A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére és rendkívül sok betegség megelőzésében fontos szerepe van. A WHO definíciója szerint fizikai aktivitásnak tekinthető minden olyan testmozgás, mely energiaráfordítást igényel a harántcsíkolt izomzat részéről. Ebbe beletartoznak azok a mozgásformák, melyeket munka, játék, sportolás, ház körüli munkák során végzünk, vagy épp utazás és kikapcsolódás közben.

Az Egészségügyi Világszervezet azt is meghatározta, hogy heti szinten mennyi időt is kéne mozgással töltenünk, ez pedig 150 perc mérsékelten intenzív vagy 75 perc intenzív aktivitást jelentene. Érdemes izomerősítő gyakorlatokat is beiktatni legalább kétszer a hét folyamán.

Nagyon sok helyről halljuk, hogy a testmozgásnak számos jótékony hatása van, így most összeszedtük néhány pontban, hogy milyen pozitívumok is származnak a rendszeres fizikai aktivitásból:

  • jót tesz a szívnek és jó hatással van a vérzsír értékekre (csökkenti az LDL koleszterinszintet és a vérnyomást, javítja a szervezet inzulin iránti érzékenységét, a szív munkáját és a keringést)
  • segít megelőzni az agyi érkatasztrófát
  • súlyszabályozó hatása is van (segíti a testsúly csökkentést, illetve az izomtömegnövelést, de ne azért mozogjunk, mert utáljuk a testünket, hanem azért, mert szeretjük azt 😊)
  • segít megelőzni a csontritkulást (megfelelő Ca-bevitellel párosítva)
  • kiváló stresszoldó (hangulatjavító hatása is ismert, a jókedvet is fokozza endorfin felszabadító hatásának köszönhetően)
  • erősíti az immunrendszert, segít megelőzni a megfázásos betegségeket
  • csökkenti az asztma súlyosságát
  • csökkenti a II-es típusú cukorbetegség és szövődményeinek kialakulását
  • hozzájárul az egészséges terhességhez
  • szerepet játszik a rák megelőzésében
  • késlelteti az öregedést (fejleszti a logikát és a memóriát, fenntartja a megfelelő agy-izom kapcsolatot)
  • jó hatással van a szexuális életre
  • segít az alvási problémák megoldásában (endorfin felszabadító hatása miatt)
  • jót tesz a testnek és a léleknek egyaránt (stresszlevezető, lehetőség a társas életre, önfegyelem kialakulása)
  • javítja a test oxigén- és tápanyag ellátását
  • erősíti az izmokat és javítja az ízületek állapotát

Ez mind rendben is van, na, de javasolható-e mindenkinek a rendszeres testmozgás? 🙂

Van egy jó hírünk: természetesen igen, nézzük meg, hogy korcsoportonként ki mit profitálhat belőle!

  • Idősek: Senki sem túl idős ahhoz, hogy ne tudja élvezni a rendszeres testmozgás jótékony hatásait. A bizonyítékok azt mutatják, hogy az izomerősítő gyakorlatok csökkentik az elesés veszélyét és a csonttörés kockázatát.
  • Szülők és gyermekek: A szülők főként azzal segíthetnek gyermekeiknek, hogy bátorítják őket, és megteremtik számukra a testmozgás lehetőségét. Érdemes a családoknak olyan kirándulásokat és eseményeket szervezni, amelyek lehetőséget biztosítanak a mozgásra.
  • Tinédzserek: A rendszeres testmozgás növeli az izomerőt, építi a harántcsíkolt izmokat, és csökkenti a testzsír mennyiségét. A testmozgásnak köszönhetően csontjaink életünk végéig erősek maradnak.

A fentiek alapján úgy döntöttél, hogy szeretnél elkezdeni mozogni? 🙂

Kattints az alábbi gombra és küldd el nekünk a jelentkezésedet valamelyik óránkra! 🙂